Rusza III etap rozbudowy PKP Intercity Remtrak Oddział Idzikowice - 13.09.2019

Rozpoczyna się trzeci etap modernizacji PKP Intercity Remtrak Oddział Idzikowice. W piątek, 13 września br., odbyło się uroczyste podpisanie umowy z wykonawcą budowy nowych hal z warsztatami specjalistycznymi oraz obiektów zaplecza technicznego i socjalno-administracyjnego. Wartość inwestycji sięga 135 mln zł brutto.

W wydarzeniu wzięli udział m.in. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel, Prezes Zarządu PKP S.A. Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk, sygnatariusze umowy: Prezes Zarządu PKP Intercity Remtrak Zbigniew Ciemny i Prezes Przedsiębiorstwa Agat S.A. Zbigniew Winkiel, a także Poseł na Sejm RP, Pan Robert Telus i Starości Powiatu Opoczyńskiego, Pan Marcin Baranowski i Pani Barbara Chomicz. W spotkaniu wzięli udział także inni przedstawiciele Kierownictwa Spółki PKP Intercity Remtrak.

Kolejowe priorytety

Celem trzeciego etapu rozbudowy Oddziału Idzikowice (Powiat opoczyński) jest dalsze podnoszenie jakości wykonywanych napraw taboru kolejowego i usług świadczonych w tym zakresie dla PKP Intercity S.A.

- Priorytetem rządu jest rozwój i unowocześnianie kolei, tak aby zapewnić podróż bezpieczną i w komfortowych warunkach. Odnowa taboru narodowego przewoźnika odbywa się nie tylko poprzez zakup nowych pojazdów i modernizację już posiadanych. Dla bezpieczeństwa podróżnych i komfortu pasażerów istotne jest też zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanego taboru, w tym przeprowadzania okresowych przeglądów i napraw w warsztatach wyposażonych w najlepszy sprzęt diagnostyczny i specjalistyczny – podkreśla Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Stale rosnąca liczba pasażerów korzystających z usług PKP Intercity i kolejne kroki związane z realizacją strategii Kolej Dużych Inwestycji, dzięki którym na torach pojawia się coraz więcej nowych i w pełni zmodernizowanych pociągów, to bardzo dobre wiadomości. Nie mniej ważne od samych zakupów taboru jest posiadanie odpowiedniego zaplecza technicznego do jego utrzymania. Oddział spółki PKP Intercity Remtrak w Idzikowicach to właśnie takie miejsce. Jego rozbudowa i modernizacja pozwolą znacząco zwiększyć liczbę przeglądów i napraw wykonywanych przez spółkę we własnym zakresie, w ramach grupy kapitałowej PKP Intercity – mówi Krzysztof Mamiński, prezes Zarządu PKP S.A. i przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity.

Modernizacji część trzecia

PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. wchodzi w skład Grupy Kapitałowej PKP Intercity, którą tworzą też PKP Intercity S.A. i WARS S.A.

- Wszystkie spółki stale rozwijają się i od kilku lat osiągają zyski. Trzeci etap modernizacji PKP Intercity Remtrak Oddział w Idzikowicach jest związany z realizacją procesu urynkowienia spółki i rozszerzenia jej dotychczasowych kompetencji. Budowa nowych hal naprawczych pozwoli na jednoczesną naprawę większej liczby wagonów i lokomotyw – podkreśla Marek Chraniuk, prezes Zarządu PKP Intercity.

Oddział w Idzikowicach swoje możliwości naprawcze powiększył już w 2017 roku, dzięki zakończeniu pierwszego etapu rozbudowy oraz w 2018 roku po zakończeniu drugiego etapu modernizacji. Wówczas oddział w Idzikowicach powiększył się o nową halę produkcyjną wyposażoną w wiele specjalistycznych stanowisk naprawczych, co pozwoliło usprawnić proces naprawy wagonów, zwiększyć efektywność i mocniej uniezależnić się od podmiotów zewnętrznych. Rozszerzenie zakresu świadczonych usług pozwoliło także na wzrost zatrudnienia w zakładzie.

Rozpoczynający się kolejny etap rozbudowy zakładu wpłynie na dalszy wzrost zatrudnienia.

Będziemy potrzebowali wielu specjalistów i inżynierów wykonujących naprawy na poziomie utrzymania P4 i P5*. Docelowo pracę w oddziale na terenie Idzikowic znajdzie od 400 do 450 nowych pracowników, co da łącznie ponad 800 miejsc pracy – zaznacza Zbigniew Ciemny, prezes PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o.**

Nowe hale i specjalistyczne warsztaty

Rozpoczynana w Idzikowicach kolejna inwestycja dla PKP Intercity Remtrak obejmuje budowę dwóch hal naprawczych. W jednej będą wykonywane naprawy zestawów kołowych i wózków, druga natomiast będzie przeznaczona do realizacji napraw lokomotyw i wagonów. Ponadto w ramach zadania inwestycyjnego powstaną dodatkowe budynki i pomieszczenia: budynek warsztatowo-socjalno-administracyjno-diagnostyczny, akumulatorownia, portiernia, magazyny na podzespoły, części, materiały, gazy techniczne, oleje i smary.

Zostanie też przebudowana i rozbudowana zewnętrzna i wewnętrzna infrastruktura techniczna oraz istniejący układ torowy.

Zadanie inwestycyjne, o wartości 135 mln zł brutto, wykona konsorcjum firm, w którym liderem jest Przedsiębiorstwo AGAT S.A., a partnerem Hochtief Polska S.A.

Dołożymy wszelkich starań, żebyśmy zrealizowali tę umowę, tak, aby spełnić oczekiwania PKP Intercity. Obiekt ten jest dla nas bardzo ważny. Jest to duży kontrakt, a współpraca z PKP Intercity to dobre referencje dla firmy – mówi Zbigniew Winkiel, prezes Agat S.A.

W ciągu 14 dni od zawarcia umowy nastąpi przekazanie placu budowy. Realizacja zadania zajmie 19 miesięcy. Zakończenie prac zaplanowane jest na kwiecień 2021 roku.

Więcej i sprawniej

Nowe hale będą dysponowały szeregiem specjalistycznych stanowisk, na przykład do naprawy zestawów kołowych zostaną zamontowane m.in. tokarki do regeneracji profili kół, prasy do zestawów czy linie do naprawy maźnic.

Do naprawy wózków pojazdu (układu biegowego) będą służyły stanowiska tworzące ciąg technologiczny do obsługi poziomu utrzymania P4 i P5, czyli od rozbiórki, poprzez mycie, pomiary i weryfikację, po montaż, regulację i próby wstępnych nacisków zmontowanych wózków. W razie konieczności posłużą również naprawie, regeneracji lub wymianie na nowe.

Zakończenie procesu modernizacji Oddziału Idzikowice pozwoli znacząco zwiększyć liczbę wykonywanych przez PKP Intercity Remtrak przeglądów na czwartym i piątym poziomie utrzymania. Stały rozwój zakresu prac świadczonych przez zakład umożliwi zaspokojenie około 90% potrzeb PKP Intercity w zakresie przeglądów P4 i do 25% przeglądów P5 wagonów, jak również około 60% przeglądów okresowych lokomotyw elektrycznych oraz niemal wszystkich prac przy zestawach kołowych. PKP Intercity będzie w coraz mniejszym stopniu uzależnione od podmiotów zewnętrznych, co pozwoli szybko, elastycznie, a także efektywnie kosztowo reagować na bieżące potrzeby taborowe. Przełoży się to bezpośrednio na sprawną obsługę stale rosnącej liczby pasażerów przewoźnika.

 

O wydarzeniu można przeczytać również w mediach:

Rynek Kolejowy

Kurier Kolejowy

Inforail

………………………………………………………………………………………………………………

*Pięć poziomów utrzymania pojazdów kolejowych

Pojazdy kolejowe w Polsce serwisowane są na pięciu poziomach od P1 do P5. Przeglądy oraz naprawy poziomów P1-P3 prowadzone są na co dzień czy w miarę zużycia części. Naprawy typu P4 obywają się co 3-5 lat. Sprawdzany jest wówczas dokładnie stan techniczny pojazdu, następuje planowa wymiana podzespołów oraz zespołów. Natomiast naprawy najwyższego poziomu (P5) wykonywane są co 12-20 lat i mają na celu modernizację pojazdu. Wymieniane  są praktycznie wszystkie podzespoły, nadwozia oraz podwyższany jest standard, np. poprzez wprowadzenie gniazdek elektrycznych czy toalet z zamkniętym obiegiem.

** Na Oddział w Idzikowicach przypada większość zatrudnienia PKP Intercity Remtrak, jednak nie jest to jedyny ośrodek spółki. Jej centrala mieści się w Toruniu. Tam znajduje się m.in. warsztat, który wykonuje specyficzne elementy, głównie na potrzeby Oddziału w Idzikowicach. W Oddziale na Olszynce Grochowskiej w Warszawie realizowane są m.in. naprawy wagonów osobowych na poziomie utrzymania P4, przeglądy P3, naprawy awaryjne oraz  wykonywane są modernizacje WC. W warszawskim oddziale wykonywane są także naprawy wózków wagonowych i zestawów kołowych, lecz skala prac jest znacznie mniejsza niż w Idzikowicach.

………………………………………………………………………………………………………………
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który łączy centra dużych miast oraz popularne ośrodki turystyczne w kraju, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie. Każdego dnia uruchamia ponad 380 pociągów oraz realizuje największy w historii Spółki program inwestycyjny w tabor i zaplecza techniczne. W ramach strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” Spółka wyda ok 7 mld zł na wyższy komfort pasażerów. Kupi i zmodernizuje wagony, lokomotywy, składy zespolone oraz przebuduje stacje postojowe. Po zakończeniu programu pociągi PKP Intercity będą zestawione w blisko 80 proc. z nowego lub zmodernizowanego taboru.

PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. (wcześniej Zakład Usług Taborowych "REMTRAK" Sp. z o.o.) istnieje od 2000 roku. Dzięki wizji oraz determinacji, ewoluując od lokalnego, małego zaplecza remontowego, poprzez zakład specjalizujący się w naprawach elektrycznych zespołów trakcyjnych, spółka zmienia się w kierunku liczącej się firmy naprawczej taboru sektora przewozów pasażerskich. Aktualnie spółka działa w strukturze regionalnych Oddziałów Produkcyjnych, zlokalizowanych w Idzikowicach k. Opoczna, Warszawie i Piotrkowie Trybunalskim, wspieranych przez centrum administracyjno - finansowe w Toruniu.